سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
روان شناسی و اختلالات روانی رفتاری
 
 
دانش، زندگی و درمان است . [امام علی علیه السلام] 
»» عقب ماندگی ذهنی و راه های پیشگیری

عقب ماندگی ذهنی و راه های پیشگیری
عقب ماندگی ذهنی ناظراست بر عملکرد عمومی هوش که بطور معنی دار پایین تر از حد متوسط است و به طور همزمان ، همراه با نواقصی در رفتار سازشی است که در دروان رشد و تحول ظاهر شده ، تعریف شده است.
عقب ماندگی ذهنی بر اساس میزان بهره هوشی از خفیف تا بسیار شدید (‌عمیق) ‌تعیین می گردد. و براساس شدت علائم مرضی، از نظر پزشکی، و...طبقه بندی می شود.
در زمینه علل عقب ماندگی ذهنی دانشمندان ومحققان تا کنون به بیش از دو هزار علت اشاره نموده اند. در حالی که هنوز بسیاری از علل عقب ماندگی ذهنی ناشناخته مانده است. در این مقاله علل عقب ماندگی ذهنی را که رابینسون و رابینسون به نقل از ماهر به چهار گروه به شرح زیر تقسیم کرده اند، بررسی شده است.
‌أ- عقب ماندگی به علت عوامل ارثی
‌ب- عقب ماندگی به علت اتفاقات دوران بار داری
‌ج- عقب ماندگی به علت حوادث زایمانی و بعد از تولد
‌د- عقب ماندگی به علت عوامل محیطی ، اجتماعی و فرهنگی.
هر کدام از این عوامل به تنهایی یا ترکیبی ، ممکن است موجب عقب ماندگی ذهنی در فرد شود. که در این قسمت تاثیر هریک را به اجمال بررسی می کنیم.
در پایان مقاله راه هایی برای پیشگیری از تولد کودک عقب مانده ذهنی که هدف اصلی است، ارائه گردیده است.


ادامه مطلب...

نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » یاسر ( شنبه 89/1/28 :: ساعت 11:32 عصر )


»» عقب ماندگی درسی :

عقب ماندگی درسی :


تربیت فرزند با همه سادگی و طبیعی بودن از کارهای نسبتا دشوار از مسئولیت های سخت سنگین است . تا روزی که طفل خردسال و در آغوش مادر است نگهداری او برای والدین و مخصوصا مادر یک دشواری است .
 
روزی که به راه می افتد و زمانیکه به مدرسه و کلاس وارد می شود بدبختی و مصیبت دو چندان است . همه آنهایی که به مدرسه می روند به یک میزان توفیق و پیشرفت ندارند و همه به یک درجه رشد نمی کنند برای برخی از کودکان مسأله تنبلی مطرح است و برای عده ای عقب ماندگی درسی . بنابراین پدران و مادران باید بگونه ای این مشکل را حل و رفع کنند .


انواع عقب ماندگی :


1. عقب ماندگی ذهنی : اینان افرادی هستند که درجه هوششان از حد متعارف و نرمال پایین تر است و پیشرفت تحصیلی ندارند . هوش عقلی آنها زیر 80-75 می باشد . این گروه باید در مدارس خاص خود به درس و کار بپردازند . باهوش ترین افراد این گروه مثلا با هر دو سالی یک کلاس دوره مدرسه را طی می کنند و حداکثر تا راهنمایی امکان ادامه تحصیل دارند .


2. عقب ماندگی درسی : این مورد صرفا ناشی از تن پروری یا بیکارگی است . و امید اصلاح برای این عده افراد وجود دارد . باید ریشه ها را دریافت و ازمیان برد. این نوع عقب ماندگی از لحاظ علت به دو دسته تقسیم می شود .


· ناشی از تنبلی : که این کودکان از روی تنبلی درس نمی خوانند و تلاش و فعالیتی نمی کنند.


· ناشی از علل دیگر : مثل وجود نارسایی های عضوی چون ضعف در بینایی ، در شنوایی و...


تیپ افراد :


برخی دچار نارسایی های جسمی و عقب ماندگی در رشد می باشند .


گروهی دچار ضعف ذهنی ، و اشکال در حافظه و دقت هستند.


بعضی دچار نابهنجاری های شدید رفتاری هستند .


عده ای از آنان کسانی هستند که در دوران خردسالی دیرتر به راه افتاده اند ، دیرتر به سخنگویی و تکلم افتاده اند و دیر تر ا ز دیگر نوزادان لبخند زده اند .


عده ای رشد فکری و عاطفی ندارند و قدرت تخیلشان ضعیف است .


بالاخره در بین آنها افراد باهوش و حتی تیز هوش نیز دیده می شوند .
 ادامه مطلب...

نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » یاسر ( شنبه 89/1/28 :: ساعت 11:32 عصر )


»» طبقه بندی بیماران عقب مانده ذهنی

طبقه بندی بیماران عقب مانده ذهنی


تظاهرات بالینی:


نمای کلی عبارت است از کاهش کارائی در همه انواع کار های هوشمندانه مثل یادگیری, حافظه کوتاه مدت,


استفاده از مفاهیم و حل مشکل. گاهی یک عملکرد بیشتر از بقیه مختل میشود مثل زبان


عقب ماندگی ذهنی خفیف:  70-50


80 درصد افراد عقب ماندگی دهنی در این گروه هستند. از نظر ظاهری طبیعی هستند و نقایص حسی و حرکتی


آنان خفیف است. بنابراین عقب ماندگی ذهنی آنان تا شروع مدرسه تشخیص داده نمیشود. در سنین بزرگسالی می توانند


زندگی مستقلی داشته باشند.
 گرچه در مواردی مثل خانه داری, اشتغال  و مواجه با موقعیت های استرس زا نیازمند کمک هستند.
 عقب ماندگی ذهنی  متوسط: 49-35


12 درصد کل بیماران را تشکیل می دهند , یادگیری زبانی در حد برقراری ارتباط کافی است و اکثرا می توانند نحوه


مراقبت از خود  را یاد بگیرند. در دوران بزرگسالی اکثرا قادرند کارهای روزمره را انجام بدهند.


 عقب ماندگی ذهنی  شدید: 34-20


حدود 7% کل بیماران هستند. رشد آنان در دوران پیش دبستانی شدید کاهش یافته است و بنابراین یادگیری آنان در مدرسه نیز همینطور  است. البته بسیاری از آنان میتوانند نحوه مراقبت از خود را بیاموزند و با جملات ساده ارتباط برقرار کنند.
 در بزرگسالی می توانند وظایف ساده ای را انجام دهند  و فعالیتهای اجتمائی محدودی دارند.
 بسیاری مشکلات جسمانی همراه دارند. تعداد اندکی از آنان توانائی شناختی ویژهای دارتد که در حالت طبیعی نیازمند هوش بالاست مثل محاسبات ریاضی ذهنی یا حافظه قوی . این افراد  احمق دانشمند نامیده میشوند.


عقب ماندگی ذهنی بسیار  شدید : کمتر از 20


یک در صد عقب ماندگان ذهنی در این گروهند. تعداد اندکی از آنان می توانند کاملا از خود مراقبت کنند و نیز تعداد کمی می توانند رفتار های اجتمائی یا توانائی سخن گفتن داشته باشند.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » یاسر ( شنبه 89/1/28 :: ساعت 11:32 عصر )

»» تعریف کودکان عقب مانده ذهنی

    تعریف کودکان عقب مانده ذهنی

کلمات کلیدی  :  عقب ماندگی ذهنی، طبقه بندی عقب ماندگان، انواع عقب ماندگی، کودکان استثنایی، علوم تربیتی


  کودکان کم‌هوش، توجه بسیاری از دست‌اندرکاران مانند پزشکان، روان‌شناسان، جامعه‌شناسان، متخصصان آموزش و پرورش و دانشمندان ژنتیک را به خود جلب کرده‌اند. هر کدام از این اشخاص و گروه‌ها طبقه‌بندی، مفاهیم و اصطلاحات خاص خود را در تعریف و توصیف این قشر از جامعه اظهار نموده‌اند.
  تعریف عقب‌ماندگی ذهنی با گذشت زمان، کم و بیش دچار تغییرات زیادی شده است. برخی تعاریف اولیه از عقب‌ماندگی ذهنی تاکید خاصی بر جنبه‌های بیولوژیکی دارد. به‌طوری که در این زمان اکثر پزشکان فکر می‌کردند که عقب‌ماندگی ذهنی، ریشه‌های زیست‌شناختی دارد. بعد از آن، تعاریف به جنبه‌های اجتماعی در عقب‌‌ماندگی ذهنی اشاره دارد و از زمانی که آزمون‌های هوشی مطرح گردیده IQ یا هوشبهر به عنوان یک عامل اساسی و متمایزکننده در تعریف عقب‌ماندگی ذهنی، تاکید بیشتری می‌شود.
 تعریف 1983 عقب‌ماندگی ذهنی
  تعریفی که مورد توجه اکثر متخصصین قرار گرفته است، تعریف انجمن عقب‌ماندگی ذهنی آمریکا(AAMR) می‌باشد. بنا به نظر این انجمن، عقب‌ماندگی ذهنی به کنش هوش عمومی که به‌طور معنی‌دار یا قابل ملاحظه‌ای کمتر از حد متوسط عمل کرده، با نقایصی در رفتار سازشی توام بوده و در دوران رشد و تحول پدید آمده است، گفته می‌شود.[1]
 
این تعریف شامل سه مفهوم است:
 
مفهوم اول: پایین بودن کنش هوش عمومی در حد معنی‌دار یا قابل ملاحظه: از این نظر، هر کودکی که بر اساس انجام آزمون‌های هوشی استاندارد شده، هوشبهرش حداقل دو انحراف معیار[2] کمتر از متوسط باشد، عقب‌مانده ذهنی محسوب می‌شود.
 
مفهوم دوم: رفتار سازشی: اشاره دارد به توانایی فرد در عملکرد مستقل فردی(اتکا به خود)، مسئولیت‌پذیری اجتماعی(توانایی برقراری ارتباط موثر با محیط) متناسب با گروه سنی و فرهنگ جامعه خود، تسلط بر اعمال حسی – حرکتی، کسب مهارت لازم در فعالیت‌های پیش‌تحصیلی و تحصیلی، انجام مهارت‌های مربوط به خانه و زندگی روزانه، استقلال حرفه‌ای و استقلال عملی در سنین مختلف.
 ادامه مطلب...

نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » یاسر ( شنبه 89/1/28 :: ساعت 11:32 عصر )


»» خصوصیات مهم کودکان عقب مانده

خصوصیات مهم کودکان عقب مانده


خصوصیات رفتاری و روان شناختی ذهنی
در رفتار دانش امزان عقب مانده تغییر پذیری زیادی مشاهده می شود و هر کودکی بایستی به عنوان یک شخص تک و منحصر به فرددر نظر گرفته شود.
خصوصیات شناختی
بارزترین خصوصیت عقب ماندگی توانائی کاهش یافته برای یادگیری است . پژوهشها نشان می دهد که دانش اموزان عقب مانده حداقل در چهار حیطه مربوط به شناخت دچار مشکل اند :(( توجه ، حافظه ، زبان ، تحصیل ))
خصوصیات شخصیتی
افراد عقب مانده ذهنی در معرض گونه های مختلف مسائل اجتماعی و هیجانی قرار دارند. بدون شک متفاوت بودن تنها بر شیوه پذیرش فرد در موقعیتهای اجتماعی نافذ است.اینکه در گروهی از کودکان یکی کودن تلقی شود ، به طور قطع احساس او را در مورد ارزش خود تعیین می کند. پژوهشها نشان می دهد که مفهوم از خود درمیان افراد عقب مانده بسیار پاینیتر از افراد عادی است علاوه بر صیانت ذات نازلتر ، دانش اموزان عقب مانده در معرض ابتلا به دیگر مشکلات رفتاری ، مثل بی توجهی و در هم گسیختگی قرار دارند .


ادامه مطلب...

نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » یاسر ( شنبه 89/1/28 :: ساعت 11:32 عصر )


»» گروه کودکان عقب مانده ذهنی تربیت پذیر))

گروه کودکان عقب مانده ذهنی تربیت پذیر))


متاسفانه تعداد قابل توجهی از این گروه از کودکان عقب مانده ذهنی تربیت پذیردر بیشتر جاهاودرغالب موارددرموسسات وسازمانهای غیر آموزشی نگهداری می شوند و کمتر به تعلیم وتربیت آنها به معنای اعم کلمه توجه شده است.


این گروه ازکودکان حدود3/%  (سه دهم درصد)کل جامعه راتشکیل می دهند.معمولا ًتعدادی از کودکان عقب مانده ذهنی تربیت پذیر درسنین دبستان در موسسات وسازمانهای مختلف وبقیه در منزل نگهداری میشوند.از نظر هوشی گروه عقب ماندگان تربیت پذیر از حدود50-25 درصدبهره هوشی برخوردارندبه عبارت دیگر هنگامی که کودکان همسال آنهاباپشت سرگذاشتن سن 6سالگی واردکلاس اول دبستان می شوندعقب ماندگان تربیت پذیر از نظر هوشی مانند بچه5/1 تا 5/3ساله هستند.


عقب ماندگی اکثر کودکان عقب مانده ذهنی تربیت پذیر به دلایل بیماری ضایعات مغزی واختلالات داخلی ناسازگاری های ژنیتیکی وغیره میباشد.وبه همین دلیل معمولا آنهادارای علائم کلینیکی وغیره هستند که به سهولت قابل مشاهده وتشخیص می باشد.


کودکان عقب مانده تربیت پذیر بر خلاف گروه عقب مانده آموزش پذیر غالباً به خاطر همان مشخصه بدنی از دوران نوزادی وطفولیت قابل شناسایی میباشند.واز همان ابتدا درراه رفتن حرف زدن ودیگرمهارتهای کلامی وبدنی وبه طور قابل توجهی دچار ضعف وکندی شدیدی میباشند پرواضح است به علل عقب ماندگی شدید ذهنی وبالطبع بدنی از این قبیل کودکان انتظاری درتحصیل آموزشهای رسمی و مهارتهای شغلی به گونه دانش آموزان آموزش پذیر نیست .


درواقع اگر چنین توانایی داشتند به آنها نیز حد اقل صفت آموزش پذیری داده می شد.افراد عقبمانده تربیت پذیرفاقد توان اداره یک زندگی به طور مستقل وخودکفایی اجتماعی واقتصادی لازم هستند.


ادامه مطلب...

نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » یاسر ( شنبه 89/1/28 :: ساعت 11:32 عصر )


»» ((عوامل مربوط هنگام تولد ))

((عوامل مربوط هنگام تولد ))


بسیاری از اختلالات حسی و حرکتی و هوشی کودکان حاصل شرایت نامطلوب زایمان و یا بر اثر اشتباهات پزشکی به هنگام تولد می باشد .


اگر چه امروزه اکثر زایمانها طبیعی ویا بدون ضایعات و صدمات صورت می گیرد اما تعدادی از زایمانها به صورت خطرناک انجام شده ودر مواردی ضایعات و صدمات شدیدی به همراه دارد .


ضایعات مغزی از متداولترین ضایعات زمان زایمان است و مهم ترین علل عقب ماندگی ذهنی محسوب می شود . بیهوشی طولانی ،خونریزی شدید داخلی ، ، دشواری استنشاق ،استفاده از وسایل جراحی ، مشکلات تنفسی نوزاد ،تولد زود رس و مشکلات دیگر باعث مختل ساختن سیستم مرکز عصبی ، عقب ماندگی ذهنی ویا نقیصه ها و ضایعات دیگر   می گردد .


بدیهی است زایمانهای مشکل و بکار بردن وسایل مکانیکی در زایمانها تاثیرات نامطلوبی بر مغز جنین خواهد داشت . طرز قرار گرفتن جنین ، پیچش بند ناف به دور گردن ، اختلالات و نارسایی جفت در رساندن خون ممکن است باعث کم خونی مغز و خرابی سلولهای آن شود.



در زایمانهای قبل از موعد نارسایی رشد هوشی بیشتر دیده می شود زیرا هنوز سلسله اعصاب مرکزی کودک رشد کافی ندارد و کودک بدلیل حساس بودن امکان ابتلا به بیماریهای عفونی را دارد .


از بیماریهای مهم که احتمالاً بر اثرضربه های زایمانی اتفاق میافتد فلج مغزی است این بیماران اکثراً مبتلا به حملات صرع هستند واختلال تکلمی ، یادگیری، بینایی و حتی حرکات غیرارادی و تکراری بدون هدف در این کودکان شایع است  .


 



((عواملی که بعد از تولد اهمیت بیشتری دارند ))


عوامل فراوانی موجب نارسایی و عقب ماندگی ذهنی کودک بعداز تولد میگردد ، ابتلا کودک به بعضی از بیماریها خصوصاً‌ در ماههای اول زندگی در رشد هوشی یا عقب ماندگی اهمیت فراوانی دارد . خوشبختانه اکثر بیماریهای عفونی رایج را با استفاده از واکسیناسیون می توان پیشگیری کرد .


از جمله عوامل مهم بعداز تولد که در بروز عقب ماندگی ذهنی موثرند به شرح زیر  می باشد :


انواع مننژیت :


 این بیماریها به خصوص در هفته ها و ماههای اول تولد اثری نامطلوب بر روی کودک دارند و اگر با تب شدید همراه باشد و منجربه حالت اغماء شود احتمال تاثیر بر رشد هوشی کودک و در نتیجه عقب ماندگی ذهنی نیز بیشتر میشود . مننژیت از جمله بیماریهایی است که اگر در دوران خرد سالی به زودی و به موقع تشخیص داده نشده ودرمان نگردد موجب اختلالات مغز و سلسله اعصاب و بروز عقب ماندگی ذهنی    می گردد .


مسمومیت ها :


 در برخی از موارد مسمومیت های غذایی و دارویی در کودک و به ویژه در دوران شیر خوارگی و خرد سالی باعث ضایعاتی در سیستم عصبی و مغزی و بالنتیجه عقب ماندگی ذهنی می گردد .


ضربه های وارده بر مغز کودک :


 در بعضی از موارد به علت اختلالات غدد داخلی به ویژه غده های هیپوفیز و تیرویید نارسایی هایی در سوخت و ساز بدن کودک فراهم می شود که از جمله مانع رشد طبیعی دستگاه مغز و اعصاب کودک میگردد و این نقص در غدد و متابولیسم بدن تولید ناهنجاری مینماید که موجب اختلالات گوناگون در فعالیت ذهنی و حسی و حرکتی می شود .


کمبود غذا و سوء تغذیه :


 کمبود مواد غذایی موجب کمبود رشد جسمانی و روانی و در نتیجه ناتوانی جسمی و عصبی می شود که ممکن است نارسایی رشد هوشی تولید نماید . سوء تغذیه در دراز مدت اثرات قطعی بر روی بهره هوشی کودک به همراه خواهد داشت .


ادامه مطلب...

نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » یاسر ( شنبه 89/1/28 :: ساعت 11:32 عصر )


»» عقب ماندگی ذهنی))

عقب ماندگی ذهنی))


عقب ماندگی ذهنی یا به اصطلاح دیگر نارسایی رشد قوای ذهنی موضوع تازه و جدیدی نیست بلکه در هر دوره و زمان افرادی در اجتماع وجود داشته اند که از نظر فعالیتهای ذهنی در حد طبیعی نبوده اند .


گروهی از مردم استنباط نادرستی از عقب ماندگی ذهنی داشته و تصور مینمایند که عقب ماندگی ذهنی همانند یک مرض بوده و میتوان از شخصی به شخص دیگر سرایت نموده ویا مانند سل و آبله و سرخجه قابل انتقال در میان کودکان می باشد . 


اجتماع برای مصلحت ، یا سالم سازی ، بعضی از این افراد را تحمل می کرد عده ای را محبوس می ساخت و دسته ای را به مرگ محکوم می نمود. پنیل که به حق باید او را بنیانگذار روانپزشکی جدید نامید اولین کسی بود که به دلجویی بیماران پرداخت و برای آنان برنامه های تفریح و گردش در نظر گرفت . او بیماران روانی را به 4 دسته تقسیم کرد .


?- ملانکولی یا مالیخولیا .


?- مانی یا جنون شور و شوق .


?- جنون .


?- عقب ماندگی ذهنی .



بعد از پنیل ، یک پزشک فرانسوی بنام ایتارد به تربیت کودکی وحشی پرداخت که در جنگلهای«‌ آویرون » فرانسه پیدا شد .کودک عقب ماندگی بسیار عمیقی داشت.. ایتارد تربیت کودک را بعهده گرفت و کوششهای بسیطی در این زمینه مبذول داشت تا موفق به پیدایش راه جدیدی در نحوه آموزش و پرورش افراد عادی عقب مانده و حتی معلولین گردید .


همکار ایتارد بنام سگن بدنیال زحمات وی و به منظور شکوفا کردن این کودکان مؤسسه ای برای عقب ماندگان ذهنی ایجاد کرد و روش حواس حرکتی را در آموزش کر و لالها به کار برد.


 این پیشرفتها همچنان ادامه یافت تا اوائل قرن بیستم که توجه به اصلاح نژاد بشر در دستور کار قرار گرفت و در امریکا به توصیه بخش اصلاح نژاد کمیته پژوهشی انجمن زاد و ولد امریکا ، نازا کردن عقب مانده ها به صورت قانون در آمد و بالاخره در قرن بیستم بود که دانشمندان و پژوهشگران عقب ماندگیهایی که به دلیل اختلالات متابولیکی ، نقصهای کروموزومی ، بیماریهای مادر در دوران بارداری و … ایجاد می شد را کشف کردند و راه را برای پژوهش و درمان این افراد هموار ساختند .


پیشرفت روز افزون علوم پزشکی ، جراحی اعصاب و مغز و علوم ژنتیک علاوه بر کشف تدریجی علل عقب ماندگیها تا اندازه ای باعث تخفیف و گاهی بهبودی نسبی و حتی پیشگیری از ابتلا به این ناراحتیهای وخیم شده است .


شرایط بهداشتی ، تغذیه کودکان ، پیدایش آنتی بیوتیکها و سایر داروها در درمان بیماریهای خاص که شایعترین علل عقب ماندگیهاست از مرگ و میر این افراد به میزان قابل توجهی کاسته است .


(عقب ماندگی ذهنی یک وضعیت و حالت خاص ذهنی است که در اثرایجاد مشکل در شرایت مختلف قبل از تولد و هنگام تولد ویا پس از تولد کودک پدید میآید .)


 ادامه مطلب...

نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » یاسر ( شنبه 89/1/28 :: ساعت 11:32 عصر )


»» کودکان استثنایی

کودکان استثنایی
))  جایگاه  آموزش وپرورش استثنایی))


 


 


درسال 1369 قانون تشکیل سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور به تصویب  مجلس شورای اسلامی رسید.نظر به اینکه مبارزه با مستکبرین وحمایت از مستضعفین  از شعارهای اصلی انقلاب  اسلامی بوده و حکومت اسلامی نیز درجهت رفع استضعاف  پایه گذاری  شده است کودکان  استثنایی که از مصادیق بارز مستعضفین وبه تعبیری از گروه محرومان مضاعف  جامعه بودند؛ موردتوجه وعنایت  مسئولان وبرنامه ریزان قرار گرفتند وازهمان اوان انقلاب دراولویت نظام اسلامی قرار داده شدند. درمنشورجهانی حقوق کودک هم آمده است همه بدون تبعیض دررنگ ؛نژاد؛ زبان؛ تبار اقتصادی؛ طبقه اجتماعی ؛ علی رغم  آن که از هوش سرشاری  برخوردار باشند ویا عادی ؛ عقب مانده ذهنی ؛ نابینا ؛ ناشنوا یا دارای هرگونه نقص ویا ضعف جسمی واجتماعی  باشند؛ حق دارند به طور یکسان ازامکانات یادگیری ؛ آموزشی ؛ پرورشی با حداکثر توانایی و استعدادهای خودبهره مند شوند. ایجاد زمینه و فراهم آوردن امکانات وتسهیلات  درجهت آموزش ؛ رفاه وتوانبخشی آنان نه به عنوان ترحم ودلسوزی  بلکه به عنوان یک وظیفه برای دولت های عضو از حقوق مسلم اینگونه کودکان تلقی می شود.


اهداف آموزش وپرورش استثنایی کشور نیز براین اصل استوار است که هرکودک استثنایی با توجه به تفاوتهای فردی حق دارد از آموزش متناسب با استعدادهای خویش برخوردار گردد.


 


))  تعریف آموزشگاه استثنایی ))


دراین آموزشگاه دانش آموزان یک یا چند گروه استثنایی دریک دوره تحصیلی ، آموزش  می بینند.


((کودکان استثنایی))


عنوان کودکان استثنایی در مکاتب امریکا و انگلیس فرق می کند در امریکا به تمام کودکانی که به نحوی با کودکان طبیعی و همسن خود از نظر فکری ، جسمی ، عاطفی ، عقلانی ، رفتاری ، .... فرق داشته باشند استثنایی گفته می شود مسلماً با قبول این تعریف یک کودک نابغه ، نابینا ناشنوا عقب مانده ذهنی و نظایر آن همه استثنایی هستند .


 درانگلستان لغت استثنایی را محدود به تیز هوشی می کنند و سایر کودکان را که به عللی تحت حمایت و آموزش خاص هستند کودکان ویژه میگویند .


 ادامه مطلب...

نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » یاسر ( شنبه 89/1/28 :: ساعت 11:32 عصر )


»» عقب ماندگی درسی در کودکان چرا و چگونه؟

عقب ماندگی درسی در کودکان چرا و چگونه؟  
 
 
 تربیت فرزند با همه سادگی و طبیعی بودن، از کارهای نسبتا دشوار و از مسئولیت های سخت و سنگین است.
 تا روزی که طفل خردسال و در آغوش مادر است نگهداری او برای والدین و مخصوصا مادر یک دشواری است . روزی که به راه می افتد و زمانی که به مدرسه و کلاس وارد می شود بدبختی و مصیبت دو چندان است. همه آنهایی که به مدرسه می روند به یک میزان توفیق و پیشرفت ندارند و همه به یک درجه رشد نمی کنند.
 برای برخی از کودکان مساله تنبلی مطرح است و برای عده ای عقب ماندگی درسی، بنابراین پدران و مادران باید بگونه ای این مشکل را حل و رفع کنند .
 
انواع عقب ماندگی:
1- عقب ماندگی ذهنی: اینان افرادی هستند که درجه هوششان از حد متعارف و نرمال پایین تر است و پیشرفت تحصیلی ندارند. هوش عقلی آنها  زیر 75-80 می باشد . این گروه باید در مدارس خاص خود به درس و کار بپردازند. باهوش ترین افراد این گروه مثلا با هر دو سالی یک کلاس دوره مدرسه را طی می کند و حداکثر تا راهنمایی امکان ادامه تحصیل دارد.
2- عقب ماندگی درسی: این مورد صرفا ناشی از تن پروری یا بیکاری است و امید اصلاح برای این عده افراد وجود دارد.
باید ریشه ها را دریافت و آنها را از میان برد. این نوع عقب ماندگی از لحاظ علت به دو دسته تقسیم می شود:
- ناشی از تنبلی : که این کودکان از روی تنبلی درس نمی خوانند و تلاش و فعالیتی نمی کنند.
- ناشی از علل دیگر : مثل وجود نارسایی های عضوی چون ضعف در بینایی ، در شنوایی و...
 ادامه مطلب...

نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » یاسر ( شنبه 89/1/28 :: ساعت 11:32 عصر )


<   <<   6   7   8      >
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

ملاک های تشخیصی اختلال وسواس فکری – عملی بر اساس DSM_IV و تشخیص
اختلال شخصیت وسواسی جبری چیست؟
ملاکهای تشخیصی اختلال شخصیت وسواسی - جبری
علایم وسواس و درمان وسواس
اختلال شخصیت وسواسی جبری
اختلال وسواسی جبری - Obsessive-compulsive disorder
اختلال شخصیت وسواسی جبری
[عناوین آرشیوشده]


نویسنده:[34] . و[25] . دانشگاه[25] . آموزش[24] . انتشار:[24] . تاریخ[20] . دانلود[15] . در[14] . اینترنت[13] . استاد[13] . فرهنگ[13] . فرهنگی[11] . مجموعه[9] . اینترنتی[9] . سال[8] . فضای[8] . های[8] . مرکز[7] . -[7] . 2003[6] . جان[6] . جهانی[6] . حرفه[6] . به[6] . برای[5] . پذیرش[5] . جامع[5] . سازی[5] . سی[5] . روان[5] . آموزشی[5] . ابزار[5] . مجازی[5] . می[4] . ها[4] . نویسنده[4] . مدیریت[4] . فلش[4] . فناوری[4] . الکترونیک[4] . از[4] . 2005[4] . راهنمای[4] . دپارتمان[4] . شناسی[4] . بر[4] . بین[4] . پروفسور[3] . پی[3] . تأثیر[3] . تحصیل[3] . تحصیلی[3] . جامعه[3] . خارج[3] . سیاست[3] . سولر[3] . ژوئن[3] . زنی[3] . ساخت[3] . دانشکده[3] . دی[3] . ذهن در شبکه روان‌شناسی در عصر اینترنت نویسنده: جوزپه ریوا (Gius[3] . روانشناسی[3] . رییس[3] . )[3] . Learning[3] . اطلاعات[3] . اخذ[3] . ارتباطات[3] . آمادگی[3] . مجازی:[3] . ملی[3] . ی[3] . ویندوز[3] . نرم افزار[3] . نوامبر[3] . نامه[2] . میشل[2] . موبایل[2] . موسسه[2] . موضوعات[2] . وبلاگ[2] . وتحصیل[2] . ورزشی[2] . مدیر[2] . نرم[2] . نیوزیلند[2] . والیبال[2] . ویراسته[2] . ویروس[2] . ویژگی های بنیادی روان‌شناختی فضای مجازی مولفه های مدل روان‌شناسی[2] . یادگیری[2] . کاربردی[2] . کامل[2] . یک[2] . مستند[2] . مطالب[2] . مطالعات[2] . مدرک[2] . مایا[2] . مایکل[2] . مبتدی[2] . متحرک[2] . گل[2] . لی[2] . مؤسسه[2] . شناختی[2] . شده[2] . شرکت[2] . عصر[2] . علوم[2] . فارسی[2] . کامل[2] . کانادا[2] . قرآن[2] . فیلم[2] . گروه[2] . آمریکا[2] . آفیس[2] . آکسفورد[2] . Zlatko[2] . آزاد[2] . آشپزی[2] . آویرا[2] . آیین[2] . آنتی[2] . S.[2] . Suler[2] . Suler)[2] . University[2] . اخبار[2] . اختلال شخصیت پارانوئید[2] . اتریش[2] . اختلال شخصیت وسواسی جبری[2] . استفان[2] . ارتباط[2] . استادیار[2] . استخدام[2] . اینترنت:[2] . افزایش[2] . الکترونیکی[2] . انسان[2] . and[2] . N.[2] . of[2] . Flash[2] . J[2] . Kova?i?[2] . 2000[2] . 2003 دانلود[2] . 2004[2] . A[2] . (John[2] . .[2] . Avira[2] . زبان[2] . رفتار[2] . روان‌شناسی[2] . زندگی[2] . رایگان[2] . روان شناسی اجتماعی در فضای مجازی: استفاده از وب گسترده جهانی برا[2] . دولت[2] . ذهن[2] . رسانه[2] . دیسک[2] . دف[2] . دفاع[2] . درمانی[2] . خدمات[2] . زیبا[2] . سلامت[2] . سنجش[2] . سیاسی[2] . شبکه[2] . شبکه[2] . شخصی[2] . خود[2] . جوزپه[2] . تکنولوژی[2] . تصویری[2] . تفاوت‌های[2] . تکنیک[2] . تحقیق[2] . تحقیقات[2] . تحقیقاتی[2] . پیشرفته[2] . پکیج[2] . پلی[2] . پرینتر[2] . پزشکی[2] . بریتیش[2] . بسته[2] . انتشار[2] . بررسی[2] . بازاریابی[2] . بالینی[2] . بخش[2] . بد . بدن . بخارپز استیل آسان و راحت بدون برق و یا باطری به صورت بن ماری کار . بازدید . بازنگری . بازیکن . باشگاه . برگ . بریتانیا . برایت . برتر . برخی . بکه . پ . پارانوئید . پارانویا . پارکور . پاز . پاستر . پاول: . پاکت . پت . بهترین . بهداشت . بهداشتی . بور، . بورس . بوسیله . بولن- . بوکس . بی . بیش . بیگز . بسکتبال . بصورت . بکارگیری . بستن . پرورش . پزشکی، . پزی . پژوهشگر . پلاستیک جادویی . پلیومتریک . پرویز . پیتر . پیچیده . تأثیر فرهنگ ملی بر آمادگی برای پذیرش دولت الکترونیک جهانی . تأثیرات . تأثیرات فرهنگ بر ارتباط گروهی کوچک تاریخ انتشار: 2003 دا . تا . تاثیر نماز بر اختلال شخصیت پارانوئید (1) . تاثیرات . تحلیلی . تحول . تخصصی . تدوینگر . ترانه . ترکیب . تروجان . تشخیص و درمان . تشریح . تمپل . تُنگ(پارچ) دربدار دوتکه ای سرامیکی با نقش سرباز هخامنشی. . تُنگ(پارچ) دردار دوتکه ای گلدار . تورنتو . تورنتو، . تولید . تونر . تیم . تعمیر . تعمیرات . تعویض . تغذیه . تغییر . تامارا . تای . تایمر آشپزخانه قوری . تبلیغاتی . تجربیِ . تکنیک . تکنیکهای . جاکلورسکی،رابرت . جام . جهانی شدن و چشم‌انداز توسعه جامعه اطلاعاتی نویسنده: جی. اس. یاد . جو . جوانب . جوانب فرهنگی ادبیات الکترونیکی در فضاهای آموزشی مجازی . جدید . جدید:اینترنت . جستجوی . جسمانی . جلد . جن . جنبه . جنبه‌های . جنگل . جولای . جی . جی. . جیمز . چالش‌های . چانگ . چت .
 

>> بازدید امروز: 97
>> بازدید دیروز: 157
>> مجموع بازدیدها: 854417
» درباره من «

روان شناسی و اختلالات روانی رفتاری

.::مرجع کد آهنگ::.

.::دریافت کد موزیک::.



» پیوندهای روزانه «

خاوران شاپ
بازیهای آنلاین جذاب و اکشن و مهیج و تست های هوش [3]
فروشگاه سی
هالیوود ایرانی [1]
ماه شاپ ایرانی
[آرشیو(5)]

» آرشیو مطالب «
آذر 1383
فروشگاه نرم افزار
فروشگاه تی شرت پسرانه
فروشگاه تی شرت دخترانه
فروشگاه نرم افزار
مجموعه سوالات المپیادها
اتیسم
مجموعه سوالات فیزیک
مسابقات آزمایشگاهی
نمونه سوالات دین و زندگی
فروشگاه نرم افزار هلو
مقالات روان شناسی
پکیج هاست لینوکس
دانلود نرم افزار مفید
مقالات روان شناسی
فروشگاه نرم افزار
مقالات رایانه
فروشگاه نرم افزار
فروشگاه نرم افزار
بهمن 89
مهر 89
شهریور 89
مرداد 89
تیر 89
خرداد 89
فروردین 89
اردیبهشت 90
آذر 91

» لوگوی وبلاگ «


» لینک دوستان «
هادرباد شناسی (روستایی در شرق شهرستان بیرجند) HADERBAD SHENASI
بهترین نرم افزارهای، مالی، اداری حسابداری، انبارداری
****شهرستان بجنورد****
مشاور
.: شهر عشق :.
جهاد ادامه دارد...
دوستی و دوست یابی
قافیه باران
مجموعه بیانات رهبر معظم
جکستان ، عکاسخانه ، نرم افزار سرا
کامپیوتر و لوازم جانبی و نرم افزار آموزش
عمو همه چی دان
فتو بلاگ
گروه اینترنتی جرقه ایرانی
پرسش مهر
تنهاترین عاشق
* روان شناسی ** ** psycology *
تبادل نظر
وای ندیدید شما ا!!!!!!!

مجموعه مقالات رایانه MOGHALAT COMPUTER
راه و راهنما
عدالت جویان نسل بیدار
مقالات روان شناسی
کودکان استثنایی
جدیدترین یوزر پسورد آنتی ویروس nod32- Kaspersky - Avira
یوزر آنتی ویروس و مسابقات تبیان و راسخون و قرآنی
بیستِ E بیستترین فروشگاه
بهترین ها برای ایرانیان
شناختی
روان شناسی کودکان استثنایی
مهدویت
یا غیاث المستغیثین - روز های آبی من
پایگاه سایبری شهید حاج حفظ الله عابدینی
هیئت سایبری لبیک
اتیسم
جنبش قطره سرگشته
دکتر علی حاجی ستوده
کتاب الکترونیکی
روان شناسی
آپدیت جدیدترین یوزر پسورد آنتی ویروس nod32
پرسش مهر ... پیشرفت ،راه‌های پیشرفت و موانع پیشرفت چیست ؟
بهترین ها برای شما
میترایسم
صفاسیتی
فیلم، کارتون، سریال ایرانی، خارجی، موسیقی پاپ، کلاسیک
طوفان در پرانتز
پرنسس خشگله عکس دانلود نرم افزار و بازی narmafzar gam aks
پرسش مهر 10
خدمات اینترنتی و حراج نرم افزار
نرم افزارهای تخصصی و موبایل و نرم افزارهای آموزشی تخصصی و موبایل
گالری لوازم آرایشی، بهداشتی
لوازم آرایشی و بهداشتی و ادکلن
پارس دانلود
ایران دانلود - دانلود نرم افزار - ویروس یاب
گالری دستبند، انگشتر، گردنبند، سرویس، گوشواره
گالری نرم افزارهای مالی، اداری حسابداری و انبارداری
گالری بهترین نرم افزارهای سیستم عامل، طراحی گرافیک، برنامه نویسی
مقالات اختلالات رفتاری و روانی...
گالری بهترین بازیها و سرگرمیهای حادثه ای و فکری
گالری نرم افزارهای مکانیک، برق، الکترونیک، شیمی، معماری، عمران
گالری آموزش زبان های انگلیسی آلمانی فرانسوی عربی اسپانیایی
گالری نرم افزار آموزشی درسی، دانشگاهی، کامپیوتر، فنی مهندسی،کودک
چهارراه
بهترین نرم افزارهای آموزشی زبان برای ایرانیان
کیتهای الکترونیکی،لوازم منزل، خودرو، موبایل،الکترونیکی
کتاب، الکترونیک، مجلات روانشناسی، مدیریت، اقتصاد، فنی، مهندسی،
بهترین دستبند، انگشتر، گردنبند، مدال، سرویس، گوشواربرای ایرانیان
بهترین ها لوازم آرایشی، لاغری، بهداشتی، عطر، ادکلن
بهترین نرم افزارهای بازی سرگرمی،حادثه ای، اتومبیلرانی،فکری، ورزش
گالری بهترین نرم افزار، کاربردی مکانیک، برق، الکترونیک، شیمی
بهترین نرم افزار زبان های خارجی انگلیسی آلمانی فرانسوی عربی
بهترین های نرم افزار آموزشی درسی، دانشگاهی، کامپیوتر، فنی مهندسی
بهترین نرم افزارموبایلهای سامسونگ، سونی اریکسون، موتورلا، نوکیا
بهترین نرم افزارهای آموزشی برای ایرانیان
بهترین لوازم منزل،خودرو،کامپیوتر، موبایل و کیتهای الکترونیکی
بهترین کتب، مهندسی، روانشناسی، مدیریت، اقتصاد، لغت
بهترین های نرم افزارهای، مالی، اداری حسابداری برای ایرانیان
نرم افزارهای کاربردی مکانیک، برق، الکترونیک، شیمی
جکستان . عکاسخانه
گالری نرم افزار آموزشی درسی، دانشگاهی، کامپیوتر، فنی
نرم افزار موبایل نوکیا، سونی اریکسون، موتورلا،
گالری بهترین نرم افزار آموزش زبان های انگلیسی
نرم افزار زبان های خارجی انگلیسی آلمانی فرانسوی عربی اسپانیایی
w x y z * دبلیو ایکس وای ضد * کد
بانک مقالات روانشناسی
پایگاه عکس و پیامک و دانلود بازی و نرم افزار
فروشگاه کتب روانشناسی، اسلامی، ایران شناسی وسیستم عامل
لوازم خانگی و اثاثیه منزل و لوازم آشپزی
فروشگاه نرم افزارهای گرافیکی و سرگرمی و بازی
پوشاک & تی شرت دخترانه پسرانه استین کوتاه و بلند & ژاکت
هتل دانلود
سکوت نیمه شب
کوچک های بزرگ
دهکده مجازی ...
دختر غریب
دانلود سانسور نشده های سریال افسانه جومونگ
پرسش مهر . ...... چگونه خدمتگذار خوبی باشیم
عکاسخانه
عکس های توپ گلها همه آفتاب گردانند
جک جک جکستان
پیچیدگی سکوت
متفاوت
فروشگاه لوازم منزل،خودرو،کامپیوتر، موبایل و کیتهای الکترونیکی
دستبند، انگشتر، گردنبند، مدال، سرویس، گوشواره، زیورآلات
لوازم بهداشتی آرایشی،عطر ، آدکلن ، لوازم لاغری و کرم
نرم افزارهای، مالی، اداری حسابداری، انبارداری
فروشگاه نرم افزارهای سیستم عامل، طراحی گراف
فروش نرم افزار، بازی، سرگرمی،حادثه ای، اتومبیلرانی،فکری، ورزشی
نرم افزار کاربردی مکانیک، برق، الکترونیک، شیمی، معماری، عم
نرم افزار آموزشی درسی، دانشگاهی، کامپیوتر، فنی مهندسی،کودک
بهترین نرم افزارهای سیستم عامل، طراحی گرافیک و برنامه نویسی
گالری بهترین کتب مهندسی، روانشناسی، مدیریت، اقتصاد، لغتنامه
بهترین ها برای ایرانیان
فیلم، کارتون، سریال، موسیقی، پاپ، ایرانی
بهترین ها برای ایرانیان
فروش کتب، مهندسی، روانشناسی، مدیریت، اقتصاد، لغتنامه، شعر،داستان
فروشگاه نرم افزارهای نوکیاو موتورلا و سونی اریکسون و سامسونگ
چـــــاوش ( اعتراضی که شاید به گوش برسد )
شایگان♥®♥

» صفحات اختصاصی «

» لوگوی لینک دوستان «








» طراح قالب «